Towar przeceniony
Znany jest przykład londyńskiego sklepu sprzedającego dywany, który w stanie likwidacji znajduje się już od kilkudziesięciu lat.
Obniżenie ceny może nastąpić z różnych powodów. Do celów promocyjnych wykorzystuje się tzw. posezonowe obniżki cen, które tak naprawdę rozpoczynają się, kiedy sezon na dane towary jest jeszcze w pełni. Konsumenci mogą wtedy okazyjnie kupić atrakcyjne rzeczy, a dotyczy to w szczególności sezonowej odzieży. Sprzedawcy decydują się na ogłoszenie wyprzedaży, kiedy zmieniają profil działalności albo likwidują sklep. Jednak taka informacja nie zawsze musi być zgodna z prawdą. Znany jest przykład londyńskiego sklepu sprzedającego dywany, który w stanie likwidacji znajduje się już od kilkudziesięciu lat. Turyści odwiedzający to miasto, zwabieni informacją o wyprzedaży z powodu likwidacji sklepu, liczą na dokonanie okazyjnych zakupów. Nie wiadomo, czy ceny są tam faktycznie korzystne, ale na pewno obniżka nie jest spowodowana chęcią szybkiego wysprzedania towaru i zakończenia działalności.
Poza sezonową obniżką cen, powodem przeceny może być również to, że towar nie jest pełnowartościowy, ma usterki i – jak określano do 31.12.02 r – jest wadliwy.
Konsument, decydując się na kupno towaru przecenionego, powinien otrzymać pełną informację o towarze. W placówkach handlowych przy towarach oferowanych do sprzedaży po przecenie lub na wywieszkach umieszczonych przy towarach przecenionych, obok przekreślonej dotychczasowej ceny i wyrazu “ przecena” albo wyrazu “obniżka ceny” lub “podwyżka ceny” powinna być podana cena obniżona lub podwyższona, jej okres obowiązywania, a
także przyczyna dokonanej przeceny.
Tak stanowią przepisy rozporządzenia ministra finansów z 10 czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży (Dz. U. nr 99, poz. 894).
Obniżenie ceny z powodu niezgodności towaru z umową (dawniej wad towaru).
Konsumentka kupiła sokowirówkę po obniżonej cenie, obniżka ceny nastąpiła z powodu porysowanej obudowy, o czym sprzedawca poinformował klientkę w chwili zakupu. Po paru tygodniach w sokowirówce zepsuł się silnik, zgłosiła więc reklamację ale sklep odmówił jej przyjęcia, tłumacząc to tym, że przy tak niskiej cenie sokowirówki, o żadnej reklamacji mowy nie ma.
Klient kupił buty, które były przecenione z powodu pomarszczenia skóry w jednym bucie. Po przyjściu do domu, dokładnych oględzinach zakupu, a także po krytycznych uwagach żony, klient postanowił buty reklamować.
Z podobnymi problemami zgłasza się do Federacji Konsumentów wiele osób.
W pierwszym przypadku klientka może i powinna złożyć pisemną reklamację zepsutego silnika, nie może natomiast reklamować jakości obudowy sokowirówki.
Nabywca butów nie może reklamować ich dlatego, że różnią się wyglądem ( w jednym skóra jest pomarszczona), bo o tym wiedział, decydując się na zakup.
W obu przypadkach to, że towar został przeceniony nie ma nic do rzeczy.
Posezonowa obniżka ceny.
Celem posezonowych obniżek cen jest pozbycie się towarów, które nie znalazły nabywców: zamiast magazynować rzeczy, które w przyszłym sezonie nie będą supermodne i ponosić dodatkowe koszty przechowywania, handlowcy decydują się na obniżenie ceny.
Niektórzy sprzedawcy zwracają się do Federacji Konsumentów z pytaniem, czy wyprzedaż towarów po obniżonej cenie o 20, 50 i więcej procent jest uczciwa i zgodna z zasadami zdrowej konkurencji. Otóż nie stanowi czynu nieuczciwej konkurencji taka sprzedaż, jeśli jest dokonywana w ramach wyprzedaży posezonowej, dwa razy w roku na koniec sezonu letniego i zimowego, trwająca każdorazowo nie dłużej niż miesiąc, a podstawą prawną są przepisy ustawy z 16 kwietnia 1993 r o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, wielokrotnie nowelizowanej.
Reklamacja przecenionego towaru.
Niezależnie od tego co jest przyczyną reklamacji: obniżona cena towaru niepełnowartościowego (wadliwość) lub posezonowa wyprzedaż, konsument ma prawo taki towar reklamować. W pierwszym przypadku nie może reklamować tylko tych usterek, które były podstawą obniżenia ceny. Natomiast wszystkie inne niezgodności oraz towar z obniżką sezonową podlega reklamacji na podstawie Ustawy z 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. nr 141, poz. 1176). Termin odpowiedzialności sprzedawcy to dwa lata od wydania towaru chyba, że chodzi o rzeczy używane, to może być on skrócony, za zgodą obu stron, jednak nie poniżej 1 roku. Konsument powinien zawiadomić sprzedawcę o niezgodności towaru z umową przed upływem dwóch miesięcy od jej stwierdzenia.
Reklamacja powinna być złożona sprzedawcy, gdyż to on, a nie producent lub importer – ponosi odpowiedzialność za niezgodny towar z umową.
A zatem, czy warto kupować rzeczy przecenione ?
Tak ale pod warunkiem, że oszołomieni przeceną nie tracimy głowy i rozsądku.
Dlatego radzimy:
- nie ulegać emocjom i korzystaniem z okazji za wszelką cenę,
- nie kupować ze ....skąpstwa tylko dlatego, że dana rzecz jest dzisiaj tańsza niż tydzień temu,
- zastanowić się czy jest ona naprawdę potrzebna i czy będzie pasować do reszty naszej garderoby,
- porównać cenę obniżoną z ceną pierwotną i pomyśleć, czy cena oferowanego towaru jest proporcjonalna do jego jakości,
- pamiętać o tym, że sprzedawca jest zwolniony od odpowiedzialności, jeśli kupujący wiedział o niezgodności z umową (o wadzie) w chwili zawarcia umowy sprzedaży,
- zachować paragon, gdyż wielu sprzedawców uzależnia przyjęcie reklamacji (każdego towaru, nie tylko przecenionego) od okazania paragonu.
<< Sprzedaż przed 25.12.2014 r. (archiwum)