Rachunek bankowy- podstawowe prawa i obowiązki.
Przez umowę rachunku bankowego bank zobowiązuje się do przechowywania środków pieniężnych posiadacza rachunku i przeprowadzanie na jego zlecenie rozliczeń pieniężnych. Banki mogą prowadzić w szczególności następujące rodzaje rachunków bankowych:
1) rachunki rozliczeniowe, w tym bieżące i pomocnicze;
2) rachunki lokat terminowych;
3) rachunki oszczędnościowe, rachunki oszczędnościowo-rozliczeniowe oraz rachunki terminowych lokat oszczędnościowych;
4) rachunki powiernicze[1].
Otwarcie rachunku bankowego następuje na podstawie umowy pomiędzy konsumentem a bankiem. Przed zawarciem takiej umowy powinniśmy ją dokładnie przeczytać, jeżeli nie rozumiemy jej zapisów warto byłoby skonsultować się ze specjalistą. Uważajmy na dodatkowe usługi bankowe. Przykładowo jeden z konsumentów chciał otworzyć rachunek bankowy, po przyjściu do domu i przeczytaniu dokładnie umowy- okazało się, że co prawda założył rachunek bankowy, natomiast dodatkowo podpisał umowę o kartę kredytową.
Jak już wiemy jak należy ,,otworzyć” rachunek bankowy, należy zastanowić się jak go ,,zamknąć’’.
Zgodnie z art. 730 Kodeksu cywilnego rozwiązanie umowy rachunku bankowego zawartej na czas nie oznaczony może nastąpić w każdym czasie wskutek wypowiedzenia przez którąkolwiek ze stron. Jednakże bank może wypowiedzieć taką umowę tylko z ważnych powodów. Powinniśmy zatem złożyć do naszego banku pisemne wypowiedzenie umowy rachunku. Przed złożeniem wypowiedzenia należy sprawdzić w naszej umowie jaki mamy okres wypowiedzenia. W tym miejscu należy podkreślić, że nie może on przekraczać jednego miesiąca. Warto również upewnić się, czy możemy bez żadnych konsekwencji wypowiedzieć umowę rachunku bankowego. Czasem Banki zastrzegają sobie w umowach okres, przez który musimy posiadać rachunek, Natomiast wcześniejsze wypowiedzenie będzie wiązało się z negatywnymi dla nas konsekwencjami np. zapłatą kary umownej.
Z posiadaniem rachunku bankowego wiąże się również obowiązek banku do przesyłania nam wyciągu. Nie każdy z Nas zdaje sobie sprawę, że Bank jest zobowiązany do bezpłatnego przesyłania posiadaczowi rachunku co najmniej raz w miesiącu wyciągu z rachunku z informacją o zmianach jego stanu i ustaleniem salda. Sposób przesyłania zostaje ustalony w umowie. Zatem z naszej umowy wynika czy wyciąg będzie do nas przesyłany listownie czy w formie elektronicznej. Natomiast gdy nie otrzymujemy od naszego Banku wskazanego wyciągu powinniśmy złożyć reklamację. Na nasze pismo powinniśmy otrzymać odpowiedz bez zbędnej zwłoki, nie dłużej jednak niż w terminie 30 dni od dnia otrzymania reklamacji.
[1] Art. 49 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe (Dz.U.2015.128).
Projekt realizowany w ramach programu Obywatele dla Demokracji, finansowanego z Funduszy EOG.
<< Rachunek bankowy